Cholesterol wel of niet goed?

Vooral na de feestdagen met zijn overvloedige maaltijden is het tijd om weer eens te kijken naar de cholesterolbalans in ons lichaam, schreef Stefan Leus, student geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht begin dit jaar in een van zijn columns. En hij heeft gelijk, cholesterol is een belangrijke bouwstof voor ons lichaam; nodig voor de aanmaak van onze cellen, van gal en hormonen. Je hebt twee soorten: de goede vorm (HDL), en de ‘slechte’ vorm (LDL). Van die laatste vorm kan je maar beter niet te veel in je bloed hebben. Het hoopt zich op in de aderen. Die raken vernauwd en geven zo meer kans op een hart- of herseninfarct. ‘Belangrijk dus om er niet te veel van te hebben!’, zegt Stefan en ook hier heeft hij gelijk in.

Hij geeft ook wat tips om de LDL onder de duim te houden. Wees matig met verzadigd vet, orgaanvlees, paling, garnalen en eet maximaal 3 eieren per week, is het devies, aldus Stefan.Het beperken van verzadigd vet kan volgens hem onder meer door:

- magere varianten van voedingsmiddelen te gebruiken en minder snacks, gebak, koek en chocolade eten
- vaste vetten, margarines en frituur te vervangen door vloeibare producten en olijfolie
- elke dag minimaal 30 minuten bewegen.

Daar is-ie weer! De perfecte manier om je vethuishouding aan te pakken is dus bewegen.

En een mediterraan dieet is niet alleen goed voor je smaakpapillen maar voor je hele lieve lijf. 

Bron column van Stefan Leus, coassistent & student geneeskunde aan de Universiteit Maastricht.